Dronebilde av Bøn stadion

OM BØN FOTBALLKLUBB

Bøn FK er en ren fotballklubb, dvs.at klubben kun har fotball på sin aktivitetsplan.

Bøn FKs stall i 1983

Klubben så sitt lys første gang i 1914, og ble dannet som et resultat av økt befolkningsvekst på tettstedet Nygård i Eidsvoll kommune.

I Bønsdalen, som ligger kun 1 km fra Bøn stadion, var det på denne tiden cellulose- og papirfabrikk. Denne virksomheten trakk til seg mange arbeidere. Faktisk økte innbyggertallet på Nygård med hele 30% i perioden 1910-1920. Det er klart at vi da måtte starte en fotballklubb!

Ser man bort fra samarbeidslaget Vito (sammen med Eidsvold IF) i årene 1948 til 1968, har Bøn FK aldri preget norsk fotball, men i stedet har vi plassert oss godt nede i divisjonssystemet. Med noen få unntak har klubben alltid hatt sitt a-lag i 4-6 divisjon. Men dette er også det nivået vi trives i. I vår klubb legger vi nemlig stor vekt på trivselsfaktoren.

I de senere årene har damefotballen tatt mer plass i klubben.

STORT LØFT i 2020

Bilde av guttelag i Bøn FK-drakt
Spillerbenker med Bøn FK-logo
Bøn FK jentelag

I 2020 kunne Bøn Fotballklubb ønske velkommen til en ny stadion!

Overhalingen av anlegget startet allerede i 2019, med oppussing av garderober, dusjanlegg og toaletter. Det ble også satt opp kameraovervåking på området.

Så var det stadionanlegget sin tur. Med en prislapp på i overkant av tre millioner kroner, og utallige arbeidstimer på dugnad, kunne det nye stadionanlegget endelig åpnes i 2020.

Rundt 15 ildsjeler fra nærmiljøet bidro med oppgaver som graving, planering, strekking av kable og etablering av vanningsanlegg.  Etterlengtet flomlys ble også montert, og rundt hele banen ble det satt opp helt nytt sikkerhetsnett.

Klubben fikk dekket rundt 70 prosent fra spillemidler og annen støtte, mens mye av jobben ble gjort på dugnad.

Anleggsarbeid på Bøn stadion
Nye sikkerhetsnett på Bøn stadion
Under arbeidet med automatisk vanningsanlegg fra Andelva

Spilleglede

Dugnadsånd

Samhold

Samlingssted

Spillere i blå Bøn FK-drakter

Vår visjon

Tekst kommer…

Liten klubb med stort hjerte

Styret

Oppdatering kommer etter neste årsmøte.

Pyntet til bryllupsmiddag i Bøn Klubbhus

Klubbhuset

Vi leier ut våre lokaler til en rimelig pris. Lokalet egner seg ypperlig for bursdager, bryllup og annet av livets store begivenheter.

Mer informasjon om klubbhuset finner du her.

Logo for Norges Idrettsforbund

Lovnorm for idrettslag

Bøn FK er organisert i Norges Idrettsforbund. Alle enheter i NIF er forpliktet til å ha godkjente vedtekter som følger lovnorm som gitt av Idrettstyret i NIF. BØN FK sine lover ble sist oppdatert 03.03.2020.

For mer info om lover og regler i norsk idrett, se temasider hos NIF.Spørsmål om lover, regler, vedtekter, retningslinjer eller annet tilknyttet dette kan rettes til Styret i BØN FK.

SPONSORER